Full gass med Elina

5 år gamle Elina Lie Rolfsen setter seg bak rattet på en gokart for aller første gang.

Hun sitrer av spenning når hun trykker gassen i bunn og fyker av sted. Pappa Petter er nok ganske så sikker på at dette blir en ut av kroppen opplevelse for jentungen. Man får skikkelig fartsfølelse i en gokart og i hvert fall når du er 5 år!

I teorien..

At hun stopper etter en runde overrasker ham, «synes hun ikke dette var noe gøy da eller?»

        hvorfor går det så sakte? Spør 5 åringen

        synes du det går sakte? Svarer eksperten

 

        Jeg får ikke gassen helt ned!

 

Når barn skal kjøre gokart for første gang, er det helt normalt i gokart miljøet og «plombere» gokarten ved å slakke gassvaieren.

 

For Elinas del, betød det 60 km i stedet for 75.

 

Det syntes hun var urettferdig!

Gassvaieren ble strammet, kjøringen ble mye mer spennende og Elina ble bitt av fartsbasillen!

 

8 år gammel kom den første 1 plassen, i et av Skandinavias største løp – Gøteborgs stora pris

 

9 år senere er Elina en dreven og erfaren gokartsjåfør helt i toppsjiktet i Norge og hvor pallplasseringene har kommer jevnt og trutt og vært ca. like morsomme hver gang!

 

14 år gammel! Hvordan kan en så ung jente hevde seg helt i toppen av en gutte- og mannsdominert sport?

Og ikke minst:

 

Hva er gokart?

 

Gokart, (Formel K) er en enseters miniracerbil, drevet av en totakts- eller firetaktsmotor på opptil 250 kubikk. Gokart sporten så dagens lys i USA i 1956, da den drevne racerbilkonstruktøren Art Ingels festet en gressklippermotor i en rørramme med fire hjul. Fem år senere ble den første gokartklubben i Norge stiftet i Oslo og i 1966 ble den første banen åpnet. I 1967 ble den første norgesmesteren kåret.

 

Det er en påstand om at man trenger 10 000 timer med trening for å bli skikkelig god i det man holder på med.

 

        Jeg har ikke telt, men det er nok ikke så langt unna!

        Mye kjører du i løpet av en uke?

        4-5 timer pluss løp

Pappa, Petter Lie Rolfsen, som har en lang og aktiv karriere bak seg som gokartsjåfør, forteller hva det betyr å kunne ha den muligheten til å få trene såpass mye i løpet av en uke:

 

 4-5 timers kjøring i uka pluss løp, er mye, så da setter det seg i ryggraden!

All teknikk blir automatisert og har du i tillegg talentet, lidenskapen og den mentale styrken, så vinner du løp!

 

Og det er derfor Elina er i toppen av sporten hun elsker så høyt

        Er det på flatene man tar konkurrentene?

        Nei, alle bilene går i 120 km, så det er ikke der du tar dem!

        30 biler i feltet er heftig, hvordan komme man først i mål?

        Du må være strategisk og taktisk smart og ikke treffe fangeren på de andre kartene

        Fangeren?

        Treffer du en av de andre bilene, får du en tidsstraff og da er det egentlig game over!

        Så de som kjører må rett og slett oppføre seg i kampen om seieren?

        Ja, skal du vinne, må du kjøre klokt og taktisk.

        Hva er taktikken din?

        Jeg liker å ha kontroll, så jeg tar ingen store sjanser, men jeg er egentlig ikke så forsiktig eller. Jeg bruker kanskje en runde da, for å se hvordan han foran meg kjører. Stuper han inn i svingen, kjører jeg ikke forbi med en gang. Må se an, for det er jo i svingene du har muligheten! Du må prøve å ta smarte valg! Se fremover, «lese» løpet, se for deg hva som kan skje, om det lønner seg å kjøre på innersida, eller yttersida og liksom brodere seg fremover.

        Bak i feltet havner man etter en dårlig tidkjøring?

        Ja, så jeg liker jo ikke å ligge bak i feltet, det er større sjanse for å kræsje, men jeg elsker å kjøre forbi!

        Når du ligger i teten, er det en annen strategi?

        Da handler det om detaljer og hundredeler!

        Hvor mye kan man hente inn på de beste i et løp?

        Ganske lite! Blant de 5-6 første, kan det skille et tiendel på tidkjøringen. Et tiendel på en kilometers runde er veldig små marginer! Hvis du starter litt bak da, 14, 15 plass, kan de foran få en luke på 4 – 5 sekunder. 5 sekunder er mye, når du tar et tiendel på runden! Det går jo ikke! 1,5 sek på 15 runder, liksom! Det skiller så ekstremt lite! Da hjelper det ikke å være rå i svingene! Havner du langt bak, kan du kjøre deg opp til et visst punkt, også kommer du ikke lenger!

Elina har bursdag 2 juledag. Regelen er at du kan kjøre det året du fyller 6..

 

Elina var 5 år den første sesongen hun kjørte! 2 juledag fyller veteranen 15 år!

 

Det er så imponerende!

 

        Hva med uhell Elina, har det smelt i ny og ne?

        Jeg har aldri rulla, men jeg vrikka beinet en gang, da jeg gikk ut av karten!

 

Elina er ikke redd for å tenke stort

 

        Den ultimate drømmen er Formel 1! Det hadde jo vært litt rått hvis den første, norske Formel 1 sjåføren hadde vært ei jente!

 

Enig!

 

Akkurat nå er den motorinteresserte familien mest opptatt av at Elina fortsetter å utvikle seg på det hun er god på!

Det får hun på et sted hvor hun får kjørt mye og det er i gokart miljøet!

Det må være verdt jobben, forsakelsene og innsatsen som blir lagt ned! Det koster rundt 2000 kroner for dekk pr. trening og løp. En konkurransehelg koster i snitt 15000 kroner

Man bruker ikke såpass mye penger på å gjøre noe halvveis!

 

            –Skulle du ønske det var flere jenter i idretten din?

-Jeg trives sammen med gutta, men det hadde vært gøy med flere jenter!

 

Apropos Formel 1 kjøring: Etablerte Formel 1 kjørere bruker fortsatt gokart i treningen sin.

selv om du er Formel 1 stjerne kan du ikke bare kan ta med deg Formel 1 kjerra for å trene.

 

Med en gokart kan du det!

 

Vi følger entusiastisk med Elina Lie Rolfsen, heier henne frem og bøyer oss i støvet over hennes beinharde og dedikerte satsning på å gjøre hobbyen til en levevei!